Tuesday 15 March 2011

Kembara singkat ke North Wales

Setelah agak lama merancang, akhirnya hajat untuk kami sekeluarga melawati Snowdonia tercapai. Bermula perjalanan pada tengahari Sabtu kami menuju ke tempat penginapan Hotel Traveldge di Caernarfon (disebut Kenaavon), perjalanan mengambil masa selama 4 jam 30 minit. Lokasi pilihan hotel penginapan kami boleh dikira agak strategik memandangkan berhampiran dengan laut, Morrison dan juga Caernaefon castle.

Pagi Ahad kami mula ke Caenarfon castle, kisah yang agak menarik bagaimana cstle tersebut dibina sedemikian rupa, kawasan castle mengelilingi kawasan perumahan penduduk. Pemandangan yang cukup cantik dan menarik.
Caernarfon castle
Kemudian kami menuju ke Bangor sebuah bandar kecil namun cukup dikenali kerana Bangor University iaitu sebuah universiti yang agak ternama disitu.

Bangor University

Tempat pertama ialah sebuah masjid dinamakan Bangor Islamic Centre terletak di 57 and 61 High Street, Bangor, Gwynedd, LL57 1NR. masjid ini adalah satu-satunya masjid yang terdapat di sini hasil kegigihan pelajar-pelajar muslim dari Timur Tengah mengusahakan terbinanya sebuah masjid bagi menampung keperluan Solat Jumaat dan solat berjemaah di bandar Bangor.

Bangor Islamic Centre

Bangor merupakan sebahagian bandar penting disekitar Snowdonia kerana pemandangan dari bandar tersebut begitu memukau. Kami sempat melawat Bangor Pier dan tempat mendapatkan beberapa souvenier, dibina dengan menarik.
Bangor Pier

Pada hari berikutnya kami menuju ke Holyhead (Isle of Anglesey) iaitu sebuah bandar pelabuhan bagi feri menuju ke Ireland. Ianya dikira terletak paling utara bagi Wales dan kami sempat merakamkan gambar feri dipelabuhan serta sebuah jambatan pejalan kaki yang cukup menarik rekabentuknya.

a unique design footbridge

....akan bersambung........


No comments:

Post a Comment