Friday 13 November 2009

Secebis Kisah Teladan Buat Seorang Ayah

Seperti biasa saya sering kepenatan apabila selesai tugas di pejabat. Pulang ke rumah disambut dengan anak-anak yang tak sabar-sabar ingin bercerita itu dan ini, bertanya itu dan ini dan bermacam-macam ragam dan kerenah. Semuanya ingin mendapat perhatian, maklumlah seharian suntuk ditinggalkan. Kiri kanan memanggil ayah.... Pada suatu ketika saya hilang sabar mungkin kerana terlampau letih ataupun mungkin terbawa-bawa masalah pejabat sampai ke rumah, saya mengeluh dan memarahi anak-anak yang sedang memanggil-manggil... "Ayah...ayah...ayah...oh ayah". Anak-anak seakan tergamam... apa taknya dalam keadaan begitu excited ingin mengadu tiba-tiba ditengking. Lantas isteri saya dengan suara memujuk seakan memahami keadaan saya yang keletihan tetapi sempat menyelitkan satu ungkapan yang cukup menusuk jiwa saya sehingga kini. "Bang.... kadang-kadang memanglah kita kurang senang dengan anak-anak...yelah sebab penat sangat...tapi kalau boleh janganlah sampai kita marah diaorang...walaupun serabut sana sini dipanggil ayah..ayah.. sebabnya abang kena ingat ada orang lain yang teramat-amat rindu nak dengan suara anak-anak panggil AYAH. Kita yang dah diberi nikmat, diberi zuriat ni...bawalah bersyukur."
Tergamam sebentar saya dibuatnya. Terasa bagaikan dihempap batu atas kepala. Ringkas sahaja peringatan itu namun cukup memberi impak kepada naluri saya.
Memang benar kata-kata isteri saya. Ada pasangan yang cukup mengimpikan zuriat, namun diuji Allah tidak kesampaian. Ada yang sudahpun kehilangan anak tersayang dan tentunya merindui panggilan AYAH. Begitu juga ada yang sudah dikurniakan zuriat, namun tiada seorangpun yang hairan samada ayahnya balik atau tidak, ada atau pun tak ada. Tak ada bezanya. Sesetengahnya memang cukup mengharap yang ayahnya tak ada dirumah. Jauh sekali untuk memangil-manggil ayah.
Jadi perlulah kita melihat dan menilai segala aduan, keluhan, rengetan dari anak-anak ini. Paling tidak kita perlu merasakan bahawa kita masih lagi mempunyai nilai sebagai seorang ayah di pandangan mereka. Layanlah mereka dengan penuh hikmah. Nasihatilah mereka dengan kata-kata yang baik dan mesra. Berilah alasan yang mendidik bukan sekadar membuat keputusan BOLEH atau TAK BOLEH.
Mudah-mudahan kisah ini tetap menjadi ingatan kepada saya dan memberi sedikit panduan kepada rakan-rakan yang bergelar AYAH.

No comments:

Post a Comment